Українська|English

Представників ОТГ Полтавщини навчили, як створити та впровадити модель інтегрованих послуг

Зосередження послуг соціального характеру максимум на районному рівні і не нижче - така система перейшла Україні від радянських часів. Тому мешканець села, який потребує цих послуг, був змушений їхати в район і звертатися до управління соцзахисту там. І хоча, як правило, усі спеціалісти розташовувалися під одним дахом, людина була змушена сама визначати, що їй потрібно - пільги, субсидії чи інші послуги. А далі, також виходячи лише зі своєї, інколи невеликої обізнаності, людина мала сама знайти той кабінет, де їй могли допомогти краще всього.

Сьогодні, коли по країні йде децентралізація, та люди об’єднуються в територіальні громади, держава намагається створити умови, щоб люди самі мали можливість впровадити для своєї громади саме ті послуги, яких вони потребують. А при цьому - суттєво покращити та контролювати їх якість та максимально наблизити до кожного мешканця. Інструменти для такого впровадження і намагалися надати представникам ОТГ Полтавщини фахівці Міністерства соціальної політики на семінарі-нараді «Формування інтегрованої системи соціальних послуг в умовах децентралізації: сучасна практика та перспективи».

 

Що таке інтегрована система соціальних послуг?  

- Перш за все інтеграція - це об’єднання і на загально національному рівні з місцевими рівнями, і ОТГ з обласними керівниками. Це допомога з боку районів новоствореним ОТГ у наданні ними соцпослуг населенню, об’єднання національних зусиль з нашими поважними міжнародними донорами та партнерами, - пояснювала слухачам заступник Міністра соціальної політики з питань європейської інтерграції Олександра Чуркіна. - Які у нас сьогодні найперші завдання? Це безпека громадян і боротьба зі злочинністю. Це є боротьба з бідністю, з нерівністю. Це впровадження якісної інклюзії в освіті, медичних послуг та доступ до них, це якісні адміністративні та соціальні послуги, це запровадження здорового способу життя молоді. І це все - питання інтегрованої системи.

Ми маємо виходити саме з потреб кожної людини у вашій громаді, як би складно це не здавалось. Але маємо починати з координації між різними міністерствами та відомствами. Наприклад, наше Міністерство соціальної політики є фрагментарним, ми маємо свій напрямок роботи і функції. Але якщо ми кажемо про інтеграцію, то це має бути посилення роботи між нашим Міністерством, та Міністерством охорони здоров’я, Міністерством освіти та науки. Наприклад, дитину, перш ніж прийняти в інклюзивний клас, треба підготувати, щоб вона змогла відвідувати заняття та сприймати інформацію. Родину потрібно підготувати до того, як співпрацювати з такою дитиною. А це все - завдання наших соціальних фахівців, тобто, ФСРів. Але на місцевому рівні соціальну інтеграцію можна впроваджувати більш швидко, бо ви є більш гнучкими, з огляду на менший територіальний розподіл. Замміністра звернула увагу і на те, що члени громад на місцях можуть запроваджувати свої послуги та виплати окремим верствам населення, окрім того, що пропонує держава. Тому що сьогодні в Україні вже є багато локальних проектів, які люди реалізовують при підтримці міжнародних донорів, і які є дуже вдалими. Але важливо, щоб між представниками різних регіонів йшов обмін цими ініціативами і щоб поступово ці кращі напрацювання ставали традиціями для українського суспільства. Зі споживачів - в наповнювачі бюджету

У будь-якій країні, де добре розвинений соцзахист, він має ґрунтуватися на трьох китах: солідарність, субсидіарність і інтеграція послуг. Остання завжди починається з соцпрацівників на місцях, які працюють безпосередньо з мешканцями ОТГ у створених ними структурах. Проте люди звертаються до них переважно по нарахування та виплату державної допомоги. Але чи завжди послуга має надаватися саме у вигляді виплати?

  • Інтеграція - це кейс-менеджмент, коли для кожного соціального працівника є покрокова

інструкція, що і як робити з вашим клієнтом соціальному працівнику: які послуги насправді потрібні вашому клієнту, до кого його перенаправляти і як контролювати процес, щоб клієнт отримав усе, що йому необхідно. Бо треба розрізняти адміністративні послуги, адмінпослуги соціального характеру (якщо людина приходить з документами на нарахування виплат), і саме соціальні послуги. І зараз за підтримки міжнародних організацій, зокрема, Світового банку, по країні ми створюємо ЦНАПИ і маємо унікальний досвід окремих громад, коли до ЦНАПу приєднують і соціальні послуги. І тоді людина приходить в одну будівлю, але отримує весь комплекс послуг, що їй необхідні, - пояснила Олександра Чуркіна. При цьому по країні на місцях навіть новостворені громади досить часто рухаються по вже знайомому їм шляху. Тобто, не приймають участь у комплексному вирішенні проблем тієї чи іншої сім’ї.

Навіть якщо утворено фронт-офіс і документи приймаються на місцях, то подальше прийняття рішень відбувається на рівні району або міста, - пояснював слухачам  генеральний директор Директорату сім’ї ті соціальної підтримки населення Мінсоцполітики Віталій Музиченко. - А на рівні комісії чи управління соціального захисту населення приймаються досить формальні рішення по певних критеріях. Тобто, комісія приймає рішення з урахування акту обстеження матеріально-побутових умов і в даному випадку органам місцевого самоврядування простіше за рахунок коштів державного бюджету надати певний пакет соціальних виплат, ніж подивитися, що ж викликало відповідну проблему.

Проте, якщо ми говоримо, що громадянин потребує виплат своїй малозабезпеченій сім’ї, то понад половину таких громадян - працездатного віку. При цьому ці громадяни забезпечують сім’ї винятково за надання державної допомоги. Тому виникає питання, що органи місцевого самоврядування, тобто ОТГ, мають оцінювати істинну проблематику цієї сім’ї і пропонувати інші шляхи вирішення проблеми. Наприклад, це може бути працевлаштування батькам, якщо вони не можуть працевлаштуватися через догляд за дитиною, то забезпечення цього догляду дитині, надання їй відповідних медичних послуг чи інклюзивних послуг в освіті, якщо вона цього потребує, що надасть змогу батькам працювати. Бо від благополуччя окремого домогосподарства залежить благополуччя усієї ОТГ а в цілому і усієї держави. Бо тоді мешканці вже будуть не малозабезпечені утриманці, а ті, за рахунок кого ОТГ зможе наповнювати свій бюджет, а держава зможе менше витрачати коштів на ті чи інші виплати.

Прийом - у фронт-офісі, облік - у бек-офісі

Як розподілити функціонал, щоб забезпечити консультування, визначення проблематики громадянина та взаємозв’язок з органами виконавчої влади? Виходячи з методичних рекомендацій, які розробили фахівці Мінсоцполітики, він має бути розділений на фронт-офіс та бек-офіс. Громадянина, власне, мають зустрічати саме у фронт-офісі, щоб саме там він міг отримати усю інформацію, яку йому гарантовано державою. Фронт-офіс - це та організація, де ми маємо організувати прийом громадян в ОТГ: або в ЦНАПі (центрі надання адмінпослуг - Авт.), або в уповноваженому територіальному підрозділі та в старостаті, - пояснювала слухачам консультант Мінсоцполітики з розробки моделі адміністрування (проект Світового банку) Наталя Зінкевич. - Друга частина моделі - це забезпечення інтегрованого підходу до виявлення потреб жителів громади, до організації надання їм комплексних соціальних послуг, до розвитку соцструктури і, найголовніше - включення жителів громади в стратегічне планування та формування соціального бюджету.  

Які ще є моделі фронт-офісів? Як ви знаєте, перелік соціальних допомог і компенсацій складає біля 30 видів виплат і він увійшов у перелік адмінпослуг. І, відповідно до Постанови Кабміну від 11 жовтня № 782 місцевим органам громадам також рекомендовано надавати такі послуги в ЦНАПАх. Якщо у вас є ЦНАП, то ви створюєте віддалене робоче місце у старостаті і тоді людину приймають представники цього ЦНАПу прямо по місту її проживання.

Яким має бути сучасний фронт-офіс? Належно обладнаний для усіх громадян з обмеженими фізичними можливостями. В ньому мають створити умови для проведення конфіденційної бесіди. При цьому інтеграція не можлива без впровадження  IT-систем, бо паперовий засіб передачі інформації в сучасних умовах вже не є актуальним. Є в нас Слобожанська громада в Дніпропетровській області, де вони самі розробили невеликий софт, автоматизований обмін даними електронними справами між фронт-офісами, які є старостатах, та бек-офісом, якій є в управлінні соціального захисту населення. А бек-офіс - це операційно-обліковий підрозділ, що забезпечує роботу первинних підрозділів.

  Для більш ефективного впровадження інтегрованої моделі послуг Міністерство соціальної політики радить активно залучати громадський сектор, що, власне, і робить також. Зокрема, на семінарі був присутній голова правління Бюро соціальних та політичних розробок Ростислав Дзундза, який зауважив, що актуально цю модель, вже спільно з Міністерство соціальної політики України відпрацьовуємо в пілотних ОТГ, яка згодом, сподіваємось, буде поширена на всю Україну. По-суті, проект є логічним продовженням та другою стадією проекту «Підходи до соціальної реформи: від інновації до традиції» реалізованим Бюро в минулому році, якщо перший проект був пошуком «інновацій в соціальній сфері», то діючий етап є « імплементація кращих практик», технологічним шліфуванням першого на рівні ОТГ. Інтегрована модель соціального сектору включає окрім соціального захисту також і проблему забезпечення гідного рівня життя, гідних умов праці, здоров’я та належний рівнь освіти. При її розробці за основу було взято Комплексні цілі сталого розвитку.

Профілактика та попередження обходяться набагато дешевше інтернатів. З пояснення загальних рекомендацій щодо соцзахисту керівники підрозділів Мінсоцполітики перейшли до роз’яснень більш вузьких питань. Зокрема про те, як громадам можна організувати послуги для підтримки дітей та сімей, та створення для них безпечного середовища, враховуючи завдання Статегії деінституціалізації, розповіла начальник Управління профілактики соціального сирітства Мінсоцполітики Ірина Пінчук. Вона нагадала, що виявлення сімей, які перебувають у складних життєвих обставинах, визначення потреб населення, планування, організація послуги, введення в обіг, моніторинг, контроль якості та інформування населення про соціальні послуги з точки зору адміністрування - усі ці функції є повноваженнями уповноваженого підрозділу або посадової особи. Але надавачами послуг сьогодні можуть бути як фахівець чи комунальний заклад, так і громадська організація. Тим більше, що часто громадські організації все частіше можуть забезпечити високу підготовку спеціалістів, та мають досвід надання тих чи інших послуг. До того ж завдяки цьому можна забезпечити здорове конкурентне середовище, що тільки сприятиме якості виконання замовлення.

Також сьогодні у соціальній сфері стоїть завдання по мінімізації залучення бюджетних коштів. Через це головна порада ОТГ сьогодні - звернути увагу на профілактику та попередження небезпеки для дітей та родин. Як вже показала практика, це набагато дешевше для всіх, ніж утримання закладів, де цілодобово перебувають мешканці громади. При цьому кожен фахівець має бути професійно підготовлений на належному рівні, а також він має залучати до своєї роботи усіх інших надавачів послуг та їх фахівців для вирішення проблем кожного отримувача цих послуг, - зауважила Пінчук.  - Бо якщо мати народжує дітей, та не вміє їх виховувати, якщо у неї виникають питання з догляду, то хто ж її навчить? Це має зробити фахівець, але для того він має бути відповідно підготовленим. І якщо ми розвиваємо будь-які послуги, то ми усі маємо розуміти, для кого вони. В першу чергу це наші діти та сім’ї. І усі: школа, дільничий, медичні працівники мають бути об’єднані навколо сім’ї. Зверніть увагу на екстрені послуги для дітей з дітьми, тобто, на патронат, бо якщо вам потрібно терміново вилучити дитину з сім’ї, то куди ви її подінете? Або якщо потрібно розвантажити маму-одиначку, щоб вона, наприклад, змогла отримати якийсь відпочинок, а їй немає, куди влаштувати дітей, то в цьому вам також може стати в нагоді патронатна сім’я, де за дітьми нагляне професійна мама.

Пінчук Roduna 2

Як забезпечити якісними послугами усіх членів громади, та зрозуміти, що потрібно створювати, щоб охопити усіх, хто їх потребує? Ось чотири поради від Ірини Пінчук які, сподіваємося, допоможуть забезпечити підхід:

  1. Варто зробити соціальний паспорт своєї громади. Для цього треба виявити основні цільові групи: хто є споживачами послуг і які вони. Треба вивчати потреби кожної групи, при цьому відрізняючи від них проблеми (нарко, алкозалежна чи просто сім’я у СЖО). Бо саме знання потреб надає можливість усунути проблеми

        2. Треба зробити аналіз наявних надавачів, тобто, тих, хто може забезпечити медичні, соціальні, освітні послуги, а також - послуги в областях культури і спорту. Зробивши це, варто зіставити наявних надавачів на наявних отримувачів, що висвітлить картину того, яка група мешканців ще є не охопленою послугами належної якості. Тоді треба думати, як задовольнити їх потреби. 

        4. В громадах добре знають ті сім’ї, які віддали своїх дітей до інтернатів по заяві батьків, та обставини, в яких вони живуть. Отже, про кожну сім’ю в громаді знають, чи варто повертати дітей назад. Бо повернення обов’язково має відбуватися в безпечне середовище. Тобто треба або допомогти сім’ї задовольнити її потреби, щоб вона могла прийняти дитину назад і їй там було безпечно, або - позбавити батьків прав і влаштувати дитину в сімейну форму виховання, які також треба створювати в громадах.

       5. Відповідних фахівців потрібно не тільки ввести, а й обов’язково навчити, задля чого потрібно забезпечити їм доступ та відвідування семінарів та інших форм навчання. Або такі послуги можна купити у громадських організацій. А визначити, скільки і яких фахівців соціальної роботи потребує громада, варто, виходячи з попереднього аналізу.

Навіщо кожній ОТГ - служби у справах дітей

Як ОТГ можуть забезпечити права своїх дітей на безпечне виховання у сім’ї, запропонував розглянути директор Департаменту захисту прав дітей та усиновлення Руслан Колбаса. Він нагадав, що Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» на органи місцевого самоврядування покладено функції щодо опіки і піклування, створення передбачених законодавством умов для виховання дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, щодо захисту їх особистих та майнових прав. Також він поінформував, що рішенням Уряду від 15 листопада цього року сільські та селищні ради отримали всі повноваження органу опіки та піклування, якими раніше були наділені лише міські та районні органи опіки та піклування. Наказом Мінсоцполітики № 1030 від 21 червня цього року затверджено Методичні рекомендації щодо діяльності ОТГ у сфері соцзахисту та захисту прав дітей, знайомив Колбаса слухачів з нововведеннями. - І рекомендовано в кожній ОТГ ввести в штатний розклад службу у справах дітей (або уповноваженого представника із захисту права дітей). Штатна чисельність працівників цієї служби має встановлюватися з розрахунку один працівник не більше, ніж на 1000 дітей та не менше одного на ОТГ. При цьому служба чи представник має підпорядковуватися безпосередньо голові ОТГ та бути юридичною особою, щоб мати право підпису виданих нею наказів та актів. Вже з жовтня цього року Наказом № 1030 передбачено, що ОТГ мають проводити щомісячний моніторинг кількості дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, які вибули з інтернатних закладів та влаштовані у сімейні форми виховання.

Тому що є рішення Уряду, яким затверджено Порядок та умови надання субвенції з держбюджету місцевим бюджетам у розмірі 277,7 мільйонів гривень. Вони мають бути освоєні вже до кінця цього року, - акцентував Колбаса. - На будівництво, чи капітальний ремонт, чи реконструкцію будинків підтриманого проживання, а також будівництво чи придбання житла для дитячих будинків сімейного типу, соціального житла для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування та на виготовлення проектно-кошторисної документації.

Також ОТГ мають вести моніторинг кількості дітей, які були влаштовані в інтернатні заклади за заявами батьків, враховуючи розподіл на типи закладів.

 З метою упередження потрапляння дитини до закладу, доцільність її влаштування на цілодобове перебування до інтернату повинна розглядати комісія з прав дитини. Дитина може бути направлена до закладу лише якщо у батьків особливі умови праці (відрядження, змінна робота, вахтовий метод) чи вони перебувають на тривалому стаціонарному лікуванні. Окрема стаття моніторингу з боку ОТГ - це кількість виявлених дітей, які потрапили у ситуацію безпосередньої загрози їх життю або здоров’ю, або постраждали від жорстокого поводження. Тому що забезпечення виховання дитини у сімейному середовищі - прямий обов’язок та перша відповідальність кожної громади, - наголосив Руслан Колбаса.

 

Про бюро

Бюро соціальних та політичних розробок займається питаннями реформування соціальної сфери та соціального діалогу

Електронна адреса: 
bureau@bureau.in.ua

Фейсбук | Твіттер



Науково-достідний інститут Unicef Civil Society Forum Карітас України Європейська соціальна мережа