Українська|English

Як планувати та моніторити виконання соціальних програм на місцевому рівні?

В контексті комплексних реформ, що відбуваються в Україні, важливу роль має покращення практики стратегічного та оперативного планування, в як програмного, так і бюджетного, для підвищення ефективності використання бюджетних коштів. Невід’ємним елементом процесу планування є моніторинг та оцінка на всіх його етапах, зокрема оцінка ситуації, моніторинг процесу, оцінка результатів тощо. Особливе значення має запровадження удосконалених підходів планування, моніторингу та оцінки у соціальній сфері, яка включає ключові аспекти життєдіяльності та добробуту населення. Обговоренню цих питань було присвячено засідання Координаційно-експертної ради з питань соціальної політики, що відбулося 26 липня 2017 року.

Засідання пройшло в рамках реалізації проекту «Сильна місцева громада – Соціальна місцева громада», що реалізується за підтримки ЮНІСЕФ. У засіданні взяли участь експерти Бюро соціальних та політичних розробок, НДІ праці та зайнятості населення, представники  Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ)  Україні та інші міжнародні експерти.

На засіданні було продискутовано проект аналітичного документу, що стосується практики планування, моніторингу та оцінки соціальних програм на місцевому рівні. Автори документу взяли за приклад практики міста Одеси.

Олена Нечесіна, експерт ГО «Бюро соціальних та політичних розробок», зробила коротку презентацію ключових положень розробленого документу. За її словами, метою дослідження було проаналізувати практику стратегічного та бюджетного планування соціальної сфери на прикладі м. Одеса з точки зору визначення та застосування показників моніторингу та оцінки. Відповідно, задіяні експерти, проводили аналіз стратегій, програм/ планів та показників, що застосовуються у сфері соціального захисту та надання соціальних послуг.

У проекті аналітичного документа зроблено комплексний огляд а) показників, що застосовуються в програмному та бюджетному плануванні заходів для вирішення соціальних проблем на місцевому рівні (на прикладі м. Одеса), висновки та рекомендації за результатами аналізу, б) Огляд практики реалізації програми розв’язання пріоритетних соціальних проблем м. Одеса (за 2014-2016 роки), висновки та рекомендації, а також в) Огляд нормативно-правових актів з питань стратегічного планування та розробки програм, г) Огляд підходів до здійснення моніторингу та оцінки в міжнародній практиці та нормативне регулювання.

Автори проекту документа відзначили, що наразі відсутні механізми визначення пріоритетних соціальних проблем, кошти програм спрямовані на різнопланові «цілі» фінансування недержавних організацій за рахунок бюджетних коштів, система показників моніторингу та оцінки не розроблена та не використовується, а по деяким номінаціям є традиційні переможці.

Серед ключових рекомендацій, експерти наголосили на таких:

  1. Використати різні механізми для фінансування різних форм фінансової взаємодії з недержавними організаціями
  2. Встановити критерії пріоритетності проблеми (наприклад, ступень загрози та реалістичність її вирішення за рахунок визначеного обсягу бюджетних коштів) та забезпечити виділення коштів відповідно до пріоритету
  3. Структурувати перелік номінацій та визначити для кожного чіткий предмет конкурсу. Розробити типовий перелік показників для кожної номінації. Зміст типових показників пов’язаний з видом діяльності, що буде фінансуватися
  4. Визначити, документи, що підтверджують наявність залучених коштів.

Під час дискусії, учасники засідання схвально поставилися до матеріалів дослідження та запропонованих авторами рекомендацій.

Підсумовуючи засідання, Олена Виноградова, керівниця проекту «Сильна місцева громада – Соціальна місцева громада», відзначила, що відповідно до принципів децентралізації, запропонований експертами аналіз сфокусовано на місцевому рівні, для визначення основних підходів та проблемних зон при плануванні програм соціальної спрямованості та моніторингу їх виконання.

Довідково: Проект «Сильна місцева громада – Соціальна місцева громада» є продовженням проекту «Підходи до соціальної реформи: від інновації до традиції», впровадженому БСПР у 2016 році (посилання), в рамках якого експерти Бюро соціальних та політичних розробок спільно із низкою академічних інституцій та аналітичних центрів:

- розробили Інтегровану модель соціального сектору та індикатори щодо її виконання;

- напрацьовали практичні рекомендації щодо впровадження Інтегрованої моделі соціального сектору на державному та місцевому рівнях.

Інтегрована модель врахувала успішний досвід реформування системи соціального захисту та надання адміністративних послуг різних регіонів України, зокрема міста Одеси.

Науково-достідний інститут Unicef Civil Society Forum Карітас України Європейська соціальна мережа